translate

lördag 9 augusti 2008

OS har börjat...

... och igår var det som bekant en storslagen inledning på det hela. Fantastisk får jag säga med alla fyrverkerier och samordnade "konstverk". OS är för mig mys och lugn, spänning och hopp. Får väl se om det blir några medaljer. Jag hoppas att Paldanius från min hemstad lyckas kamma hem en medalj i K1 (kanot).

Det diskuteras ju självklart om huruvida en bojkott mot värdlandet Kina skulle ägt rum eller ej. Självklart håller jag med om att Kina som diktaturstat i sig är fruktansvärt. Men jag tror inte på att en bojkott mot Kina skulle göra någonting. Det skulle i sig bli en bojkott mot OS som faktiskt är en stor fest som präglas av frid och gemenskap mellan de flesta länder på vårt jordklot. Där politiska inriktningar och religioner inte har någon betydelse. Där alla är med på lika vilkor. I stället borde man se det positiva med att en sådan här sportslig fest hålls i ett land som Kina. Det kan i stället föra med sig något gott. Kina får helt enkelt vänja sig vid att omvärlden tar plats med journalistik, livsstil och allt vad det för med sig. De blir granskade på ett sätt som de kanske inte blir vana vid och tvingas till att göra vissa förändringar. Det kinesiska folket är otroligt stolta över att få hålla OS. Vad skulle Kina göra om några länder skulle bojkotta? Det skulle förmodligen inte göra någon större skillnad eller hur? Det är vad jag tror i alla fall. Men alla har ju rätt till en egen åsikt. Visa sin ståndpunkt kan man göra även om man är med i OS. Alla medverkande är egna individer och vi får säkert se många exempel där man visar detta - och det tror jag är nyttigt för statsmakten och folket i Kina att få ta del av.

1 kommentar:

  1. hmm jag är så dåligt insatt i både os och politik, inget av det intresserar mig, låter kanske lamt men så är det. Inledningar var iallafall riktigt pampig. Självklart får ni låna lite grejer jättekul att mina finfina grejer får vara med, då kommer dom ju till riktig användning =) säg bara till när och vad du vill låna!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande. Då blir jag glad! :)
Ev. spam och dyl kommer att plockas bort.