translate

lördag 23 augusti 2008

Exempel på kakel

Brände några exempel på kakelplattor igår för att visa lite vad man kan göra. Tog ett kort på 10 av dem. En enkel variant är att fota ett mönster hemma. Jag fotade ett underlägg i köket (nr 3), fixade till det lite i photoshop och fick då även bild 1 och 2. Bild 6 är en bild som jag tog i vår trädgård i början på sommaren på en stackars maskros. Fixade även till den i photoshop och därefter inverterade jag färgen så den blev svart i stället (den bilden ser ni i ett äldre inlägg om ni klickar på fotografi-etiketten och skrollar neråt). Därefter gjorde jag den även i grönt och rött - se bild 4 och 5.
Bilderna 7-10 är bilder som jag tagit ute i trädgårdar - förutom bild 9 som F tagit inomhus. F hittade en stackars skalbagge så vi lät den krypa runt på några stenar och blommor medan vi fotade den.

Om ni klickar på bilden så får ni den större - så är det lite lättare att se.

Det går att göra mycket med bilder om man bara ha fantasin. Ofta kan ett mönster bli mer levande om man fotar det i stället för att scanna in det.

Nu kanske inte plattorna ser helt raka ut. Ursprungsbilden tog jag snett uppifrån så jag har skevat o dragit i bilden i photoshop för att få det att se rakare ut. Ni får ha lite överseende med det! =)

kram på er!

1 kommentar:

  1. alla bilderna är otroligt fina men jag gillar verkligen den på maskrosen.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande. Då blir jag glad! :)
Ev. spam och dyl kommer att plockas bort.