translate

måndag 12 januari 2009

In postum

I natt hölls golden globe-galan i New York. I bland annat aftonbladet finns att läsa om den golden globe som tilldelades den avlidne Heath Ledger in postum för bästa manliga biroll.

Det är alltid diskussioner kring när avlidna skådisar/musiker får priser. Om det verkligen är för deras prestationer eller som en hyllning just för att de avlidit. I Sverige har vi t ex Esbjörn Svensson i Esbjörn Svenssons trio som tragiskt gick bort i en dykolycka i somras. De flesta av oss som såg grammisgalan förra veckan rördes nog till tårar när bandet vann pris för bästa Jazzband 2008. Det var självklart en magisk stund på galan när alla ställde sig upp och hyllade Esbjörn. Kan tänka mig att det var precis likadant i natt på golden globe-galan.

Men jag tror att - oavsett prestationen - så är det viktigt för många kollegor att de får hyllas in postum.

Nu tror jag att Heath hade fått sin Golden globe ändå, för hans tolkning av Jokern i "Batman - The dark knight" var ärligt bland det bästa jag sett. Jag hoppas och tror att de flesta håller med mig och inte ifrågasätter det pris han tilldelades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett meddelande. Då blir jag glad! :)
Ev. spam och dyl kommer att plockas bort.