translate

tisdag 28 juli 2009

Mina favoritpyssel! Del 4

Då var det dags att visa mina pyssel där jag gjort gammalt till nytt. Jag visar också några secondhandköp som jag gjort!

Jag blev lite trött på denna jordglob och den har varit förpassad till källaren en längre tid...

...men så behövde jag en plats vid mitt skrivbord där jag kunde ha mina "komihåg"-lappar. Fick se i en inredningstidning en jordglobb som målats med griffeltavelfärg. Själv valde jag att måla min vit och sätta postits på! Men är lite sugen på griffeltavelfärg nu...
Den här vanliga gamla nötknäckaren kommer fram varje jul här hemma...
...när vi var hos en arbetskollega en dag och åt med hennes pyssliga bestick fick jag den här idén. Med fimolera kan man göra mycket galet roligt.
Den här stackars furubuddhan låg kvar i källaren när vi flyttade in i huset. Gräslig...
...men med lite guldfärg har den fått en alldeles egen synlig plats i vårt hem!
Gamla konservburkar behöver nödvändigtvis inte gå till återvinningsstationen utan återvinnas hemma med lite sprayfärg. Här en vit kruka...
...och här ett svart pennställ!
Vi hade en gammal tavla som vi inte tyckte om, men ramen är ju så gudomlig i sig. En dag kom svärmor förbi med ett gäng gamla bilder på släktingar. Jag älskar sånt och gjorde då denna konstellation! Fler bilder skall in!
En syltburk kan också återanvändas så klart! Med lite dekorplast fick popcornen en snygg förvaring!
På tradera hittade jag ett underbart gammalt tyg från 70-talet som jag drog in för 15:-. Av detta syddes nya överdrag till "storkuddarna" på mysmadrassen. Mysmadrassen har ett eget överdrag av grått teddytyg. Barnen (och sambon) älskar att mysa på denna madrass när det vankas film.
Med hjälp av gamla virkade dukar kan man piffa till sina burkar så det blir riktigt fint! Och att fylla dem med saffransskorpor är inte helt fel...!!
Denna söta kaffeservis i 12 delar hittade jag på secondhandbutiken här på orten. Köpte den så billigt så det nästan var gratis! Jag älskar den!
Den lilla korgstolen hittade jag på secondhand för endast 20:-. Som ny efter att ha sprayat den röd och sytt en liten dyna till den av vanlig vit plastduk. Nu är jag dock lite sugen på att måla den turkos.. Hmmm... Vi får se!!
En gammal lampskärm hittade jag också i secondhandbutiken här på orten, och köpte den för en 20-lapp. Klädde av den och nu hänger den så fint i vårt sovrumstak....
...och den här lampan från 60-talet köpte jag samtidigt för 15:-!! Me like!!
Och vem kan motstå "sockerlådorna", här som "såpalåda". Vi har varsin jämte sängen och den är perfekt för tidskrifter och böcker.
Det var allt för idag! I morgon får vi se vad det blir för pyssel i del 5. :)

13 kommentarer:

  1. Vilka massa roliga idéer! Älskar att spana in andras kreativitet, det är så inspirerande!

    Kika gärna in på min pysselblogg också.

    Kram/ Julia

    SvaraRadera
  2. Du tar nog snart något slags pyssel pris;-) Kul att man kan inspirera, och bli inspirerad tillbaka, ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Härliga pimpningar du bjuder på. Kul att sätta sin egen prägel coh återanvända vissa saker.

    SvaraRadera
  4. Bra att ta tillvara gammalt och göra nytt av det. Både globen och nötknäckaren var kul idéer!

    SvaraRadera
  5. Oj vilken massa härlig inspiration. Gillade verkligen jordgloben, vilket smart återanvändningssätt.

    SvaraRadera
  6. Hej sötis! vad mycket kul pyssel du kommer på! Gillar skarpt buddhan! Har ni sprayat den, eller? Vi har oxå en gammal furu-buddha i källaren nämligen... sen var ju servisen urgullig och den lilla stolen vill man bara äta upp! Måla inte den turkos! Byt möjligen dynan till en turkos istället. Sköt om er och fortsätt pyssla och inspirera! Kram kram!

    SvaraRadera
  7. Oj, vad mycket du har pysslat med :) Mycket fint du har gjort och köpt! Funderar också på att återanvända några konservburkar, det finns ju några i garaget :D

    Idén med jordgloben var ju supersmart - me like!

    Ha en fortsatt trevlig kväll!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  8. Vilken underhållande blogg :)
    sparade den genast i favvolistan!

    SvaraRadera
  9. Ojoj, du har varit riktigt flitig ser jag! Kul att få lite inspiration kanske man orkar damma av lite grejer hemma och pyssla om dom :) Kul blogg att läsa & trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Mycket snygga idéer här! Lagom avancerat oxå! Har själv nyligen bloggat på jordglobs-temat, men nu fick jag ytterligare inspiration... får nog bege mig på loppis och shoppa mej en jordglob själv snart! :)

    SvaraRadera
  11. Oj va längesen detta var, men det kommer nästan först på googlebilder när man googlar efter gammal lampskärm!
    Du råkar inte ha nått tips på vart man kan hitta en gammal lampskärm? Letar ihjäl mig..

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag köpte min på second hand och så tog jag bara av det gamla tyget som satt på, du hittar säkert gamla lampskärmar på second hand-butiker i din omnejd som har lite gamla lampor liggandes! :) Lycka till!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande. Då blir jag glad! :)
Ev. spam och dyl kommer att plockas bort.