translate

torsdag 30 oktober 2008

Att ha huvudet på skaft...

...är alltid bra. Idag ringde en kvinna från tidningen Näringslivs Respons och ville göra ett reportage med oss då vårt företag är relativt nystartat. Det lät ju spännande tyckte jag. Och något i bakhuvudet sa att det var ett tidningsnamn som jag kände igen, vilket ofta är ett plus - så vi bokade in en tid och jag fick hennes mobilnr, för jag ville gärna ha det "i fall att". Jag kände att jag ville googla på tidningsnamnet och gjorde så - och då mindes jag varför jag kände igen namnet på tidningen. För ett tag sedan pratade en annan mamma om att hon hade sökt jobb som reporter på tidningen men efter att ha gjort precis som jag, googlat på dem, bara fått en massa negativ kritik om dem. Artiklar, bloggar mm mm varnar alla företagare för att ta emot en reporter från denna tidning då de endast är ute efter att sälja en smaskigt dyr annons - vilket också är kravet för att få vara med i tidningen. Reportrarna har heller oftast ingen utbildning inom journalistiken utan skriver ganska mediokra och obalanserade texter. Med den lilla mediabakgrund jag har och uppvuxen med föräldrar som varit egenföretagare har jag lärt mig att alltid kolla upp saker och ting en gång extra. På ett år är det nu den femte lurendrejaren som vi avböjt - vad jag vet, kan vara fler.
Jag ringde i alla fall upp kvinnan och avbokade mötet och förklarade för henne varför. Hon argumenterade att "det var för flera år sedan bla bla bla" och då kontrade jag genast med att förklara att flera av inläggen och artiklarna jag läst var från alldeles nyligen. En av dem inte ens ett par veckor gammal. Då kunde hon inte argumentera mera. Hon gav sig. Jag vann. 1-0 till mig. Önskar att jag kunde varna de andra hon ringde till idag, igår och framöver, men kanske några av dem också googlar och hittar mitt inlägg. Man kan ju alltid hoppas.

3 kommentarer:

  1. Hej, Tack för titten själv.. Såg att du haft pårigning av Näringslivs Respons.? Aktare, skitdyra annonser och så skriver de en liten snutt om dig och företaget. Deras upplaga är inte mycket större än de vykort/julkort som du och företaget sänder ut. Avböj vänligt men bestämt.
    Gör en egen pressrelease, du är ju duktig på att fotografera och sänd sedan ut information om kakelplattorna med några bilder. Skryt inte för mycket för då är chanserna att de skall publicera väldigt små. Se till att alla tidningar som skriver om, samt har med hus och hem, byggbranchen och villaägare får releasen.
    Lycka till
    pappa B

    SvaraRadera
  2. Oj bra detektivarbete! Inte skoj att råka ut för skojare nånsin.. Heja heja, se vad lite förstudier kan göra gott :-)

    SvaraRadera
  3. Jag sökte jobbet som reporter på respons, men började ana ugglor i mossen av detta företag, så jag började googla och precis som du så hittar jag bara negativa saker om företaget. Tack o lov för google, annars hade jag åkt på en totalblåsning!! Det "bästa" är att killen som är regionschef har tidigare lurat min storebror om ett liknande jobb, men inom dammsugarförsäljning, vi upptäckte det nu när vi jämförde namnen. Bra att folk skriver i sina bloggar om detta lurenföretag så jag slapp åka 22 mil för en intervju.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande. Då blir jag glad! :)
Ev. spam och dyl kommer att plockas bort.