translate

onsdag 5 mars 2008

astmahistorien från början till slut

Jag brukar inte klaga på sjukvården. Den har oftast funkat bra. Men den här gången har det varit under all kritik...

Söndag
började känna av astman. Hade ingen astmamedicin hemma så jag bestämde mig för att ringa vårdcentralen i byn direkt på måndagmorgon.

Måndag kl 08.30
Ringer vc - de ska ringa upp kvart i tio

Måndag kl 10.30
vc ringer. Förklarar att jag har astma o behöver medicin. De säger att de inte kan skriva ut eftersom de inte har min journal så den måste skickas till dem. De vill inte ta in mig heller för "det är faktiskt bara en läkare som jobbar idag".

Måndag kl 10.45
Jag får tag i en läkarsekreterare i min hemstad som genast skall faxa över min journal till vc.

Måndag kl 11.00
Ringer o ställer mig i kö för recept. De skall ringa tillbaka runt 14.00

Måndag kl 14.30
vc ringer. Jag säger att nu har ni fått min journal. Hon som ringer ska kolla upp det o lovar att höra av sig till mig. Hon får mitt mobilnummer eftersom jag ska iväg o jobba kväll.

Måndag kl 17.00
vc har inte hört av sig. Jag ringer jourcentralen o får en tid 18.20

Måndag 18.50
kommer in till en läkare på jourcentralen som ger mig lite barnbricanyl o ska lägga in ett elektroniskt recept så jag kan hämta ut min medicin på morgonen.

Tisdag 12.00
Kommer till slut ifrån på jobbet för att åka till apoteket o hämta medicinen. Visar sig efter att apotekaren ringt runt lite att läkaren på jourcentralen glömt att lägga in mitt recept. Hon hänvisar mig att ta kontakt med min vc eller jourcentralen igen.

Tisdag 12.15
Går in på akutmottagningen där jourcentralen håller till på kvällen o ber dem ta reda på vem min läkare var o hur jag ska få tag på mitt recept. De hänvisar mig till en vårdcentral i stan där de tror att hon förmodligen jobbar.

Tisdag 12.30
Går in på vårdcentralen o förklarar hela historien för tjejen i receptionen. Hon säger att jag ska få träffa en sköterska. Sätter mig ner o väntar.

Tisdag 12.45
Sköterskan tar emot mig o jag förklarar återigen hela historien. Hon konstaterar att läkaren inte jobbar hos dem men hon tycker synd om mig o går o kollar med en av deras läkare om han inte kan skriva ut bricanyl åt mig. Hon får till svar att det inte går eftersom jag inte hör till deras vårdcentral. Hon ringer då till min vc som jag från början försökte få ett recept ifrån. De säger att de fått min journal men kan inte lova att jag får mitt recept den dagen. Sköterskan ger dem en "reprimand" o säger att det får de bara ordna. Jag får ett direktnummer till en av sköterskorna på min vc så jag kan ringa o kolla hur det går när jag kommer hem.

Tisdag 15.00
Kommit hem o ringer sköterskan. Hon pratar svävande om receptet o kan inte lova något o sen säger hon "men du det var ju förfärligt det där med jourcentralen att de missade ditt recept!". Då svarar jag henne att jag kommer ner till vc om en timme o sen tänker jag inte gå förrän jag fått mitt recept. Hon säger syrligt tillbaka "vi säger så" och vi lägger på.

Tisdag 16.00
Jag bänkrar mig med dotter L i väntrummet.

Tisdag 16.30
Lilla L börjar tröttna o skriker o är ledsen.

Tisdag 16.50
Jag ser sköterskan som jag pratat med i telefon. Hon ser mig också.

Tisdag 16.55 - 5 min innan stängning
Jag får mitt recept - till slut.

Under hela tiden har jag alltså haft konstant astma o verkligen varit i behov av astmaspray.
Ska det verkligen gå till så här? Är det okej?

2 kommentarer:

  1. NEJ det är inte ok, helt sjukt ju. fattar inte vart sjukvården ska ta vägen, ska man behöva bänka sig där för att kunna få ett recept?? herregud, skönt du fick det till slut iallafall!

    SvaraRadera
  2. Va fan! Det där låter ju skitjobbigt! Stackars gumman!!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett meddelande. Då blir jag glad! :)
Ev. spam och dyl kommer att plockas bort.